dissabte, 18 de juny del 2011

Associació chatelusiana

                   
Entre molts altres papers de la meva mare, fa temps vaig trobat aquesta llibreta, era de la meva àvia, en el seu moment la vaig fullejar i guardar pensant que un dia amb temps esbrinaria de què es tractava.

                                             

Avui ha sigut el dia.

Diu ben clar: Llibreta de pensionista, però la data maig de 1925, em fa dubtar,  tenia només 27 anys ??? segueixo llegint lletra petita... Associació mútua chatelusiana de previsió i socors, fundada a Barcelona l'any 1904... no entenc gens d'assegurances, pensions, llibretes d'estalvi... i em poso a buscar què és això d'associació chatelusiana, poca informació, trobo:

Aquesta forma de previsió coneguda com Chatelusiana va prendre el seu nom del seu creador Frédéric Châtelus el 12 de desembre de 1880, tenia una innegable intenció política ja que es dirigia a protegir les classes proletàries mitjançant un fons de renda perpètua.
Essencialment consistia en l'administració dels fons creats per les aportacions dels socis amb la finalitat de garantir-los unes rendes un cop haguessin satisfet un nombre determinat de quotes o arribat a una determinada edat com membres actius de l'associació.



Remenant papers estic descobrint una àvia que ara tindria 113 anys, que vaig conèixer poc, va morir molt jove 64 anys i era una dona sensible, li agradava pintar i ho feia molt bé,  tenia una vida activa i estava interessada en tots els moviments culturals i socials de la seva època, va formar part de la Junta de Frateco societat esperantista del Vendrell al 1916 amb tot el que volia dir ser dona esperantista al 1916 en un poble petit, fins que com la majoria de dones de l'època en casar-se es va dedicar exclusivament a la família.

                                             

1 comentari: